Visserslatijn 29 april 2023, Schoterzijl

Dinsdag, 9 mei 2023

Met zo’n bestuur of wedstrijdcommissie als van onze club heb je natuurlijk allerlei activiteiten en wedstrijden, maar er is er maar één op het jaarprogramma wat zo’n bijzonder uitje is dat het op een evenement begint te lijken ; )

Ook dit seizoen mochten we weer naar het noorden op uitnodiging van de gebroeders Donker om daar met elkaar de degens te kruisen. Dit keer weer een mooi aantal deelnemers van de Veluwe dat al vroeg in het cafeetje ’t Sluisje te vinden is, wachtend tot de slaperige Friezen binnen kwamen druppelen. Zoals gewoonlijk loten we onder het genot van een kopje koffie met een stuk Friese koek onze plaatsen aan de waterkant. Het uitgezette parcours moest helaas even verplaats worden, omdat er meer mensen menen te moeten vissen vandaag. Andries zorgt voor de nieuwe stekken bij het dorpje Kuinre, terwijl Siem probeert de administratie bij te houden. Uiteindelijk komen vind iedereen zijn plek en vind Hans Donker het op een gegeven moment wel tijd om maar eens te beginnen. Uiteraard was er al veel gespeculeerd over de visdag en vangsten, en zoals gewoonlijk moesten alle verwachtingen weer worden bijgesteld (naar beneden welteverstaan), fata morgana’s losten op, maar er ontstonden waarschijnlijk ook geen echte nachtmerries van de vangst. Iedereen had namelijk wel iets wat schubben had en bewoog. Hier en daar werd een brasem(pje) gevangen, maar het grootste aantal visjes was kleiner dan een karbonade.

Uiteindelijk kon om half één de boel worden gewogen. Onze wedstrijdleider voor deze dag, Siem Vos, kon ondanks alle verwoede pogingen toch het unster niet zo ver krijgen dat het nog een beetje spannend werd. Zelf viste hij wel een tweede plaats met 2770 gram, maar de rest van zijn Friese maten kwamen niet in de buurt van het podium. Onze club had in Hans Budding ook dit jaar weer een hele goede joker! Een knappe eerste plaats met ruim 4 kilo vis. Steffan Brehen maakte de top drie compleet met 2360 gram. Uiteraard werd bij terugkomst bij ’t Sluisje door de gebroeders Donker nog gedaan of het een ontzettende klus was om het winnende team te ontdekken, maar we hadden al snel door dat ze stiekem hun wonden likten in het cafeetje of zo iets. Tijdens de heerlijke barbecue kwam het toch tot een prijsuitreiking en werden er een paar prachtige vleesschotels uitgedeeld. Waarschijnlijk hebben we meer gewicht aan vlees gezien, dan we aan vis wisten te vangen en dat maakte natuurlijk weer veel goed.

De wisselbeker voor onze onderlinge strijd ging ook dit jaar weer mee naar de Veluwe. Harskamp wint met 18 punten tegen 72 van Schoterzijl. Hans Budding kan dit eremetaal weer een jaartje poetsen. Voor de Schoterzijllers was er een heel lief klein troostbekertje, die een mooie plaats moet krijgen in het restaurant ’t Sluisje, wellicht met een vergrootglas er bij.

Gerrit, Hans en Erwin Donker hartelijk dank voor deze goed verzorgde dag. Al kunnen jullie dan niet vissen, dit soort dingen kunnen we echt prima aan jullie overlaten! Chapeau!