Visserslatijn 01-10-2016

1 oktober 2016, Hoge Vaart Zeewolde

Herfst, herfst wat heb je te koop, zingen de kleuters. De hengelaars van de Harskampse visclub zijn natuurlijk ook benieuwd wat het gaat worden. In ieder geval biedt het eerste stukje herfst ons allemaal nog steeds lekker weer. Ook al hadden we de afgelopen week behoorlijk wat wind op deze eerste oktoberdag was het mooi rustig weer, met wat bewolking, maar later op de ochtend kwam zelfs de zon er door.

Ondanks het missen van enkele trouwe vissers, die er om verschillende redenen niet bij konden zijn, waren we mede dankzij onze Edese vismaten met een leuke groep om een wedstrijdje te vissen. De laatste weken werd er af en toe best leuk vis te vangen op de Hoge Vaart. Op zulk viswater als de Hoge en Lage Vaart kan de plaats waar je kom te zitten best heel belangrijk zijn. Dat de kop- en de staartplek van het parcours gemiddeld genomen de beste stekken zijn, is onderhand bij iedereen bekend. Coen de Wilde pakte nummer 1 en mocht dus op de kopplek vissen, terwijl zijn directe tegenstander in de competitie Henk van Reenen de staartplek lootte. Voor zowel de competitie als voor de Van Reenen Bouwbedrijfcup moest vandaag het verschil gemaakt worden door één van deze heren. Toen iedereen er klaar voor was, konden we om kwart over acht starten.

Op de meeste stekken werd al vrij snel een visje gevangen, hoewel maat en aantal erg verschilde. Bijna iedereen die midden in zat had het erg moeilijk om een visje te vangen. Op kop en staart werd duidelijk de meeste vis gevangen. Henk van Reenen ging vooral de eerste anderhalf uur als een speer. Bijna iedere inzet werd beloond met een mooie dikke vis van ca. één ons tot een pondje, die nagenoeg allemaal geschept moesten worden. Helaas voor hem werd het ineens een stuk slechter en liet de vis het behoorlijk af weten, zodat de laatste uren weer alles uit de kast gehaald moest worden. En wat deed Coen ondertussen? Op de kopplek aan de kant van de sluizen, begon het wat traag, af en toe een voorn. Maar terwijl het bij Henk minder werd, wist onze regerend kampioen de gang er wat beter in te krijgen. Door vooral mestpieren als aas en voer te gebruiken, kreeg hij het voor elkaar om de ene na de andere halfwas brasem in zijn leefnet te laten verdwijnen. In het midden streden Henk Oskam en Dick Brehen om de 3e plaats. Henk Oskam en Hans Budding vochten ook nog om een vis met een fraaie snoek. Blijkbaar zitten er daar zat van deze rovers op het moment!

Na de wedstrijd werd de buit gewogen en zoals verwacht kwamen de nummers één en twee van de kop- en staartplek vandaag. Coen eindigde met 5590 gram achter winnaar Henk van Reenen (7220 gram), nummer drie werd Dick Brehen met 1920 gram. De prijzen die vandaag beschikbaar werden gesteld door Wikro (leverancier lijmen, kitten, verf e.d.) werden uitgereikt en verloot. Blijkbaar hebben ze bij die groothandel uit Renkum ook lekkerder en sterker spul (o.a. 40% vol), dan waterbasis verven.

Waarschijnlijk is een aanbeveling voor de laatste wedstrijd niet nodig, want al zou je niks vangen, dan kom je nog voor de traditionele erwtensoep. Tot dan!

De uitslagen, wedstrijdverslagen, foto’s, nieuws en info over de laatste wedstrijd is elders te vinden op onze website!