Visserslatijn 17-09-2016

17 september 2016, Barneveld

Soms moet je kiezen, haast gedwongen, zoals ook de wedstrijdcommissie diverse malen dit wedstrijdseizoen. Wat doen we met de geplande wedstrijden op onze thuisvijver de Rosfles? Gaan we gewoon zoals gepland in Harskamp thuis vissen of kiezen we voor een alternatief? Voor vandaag, de op één na laatste thuiswedstrijd van dit pas begonnen seizoen, meende de wedstrijdcommissie nog een keer uit te wijken naar de vijver Norschoten van buurtvereniging HSV Barneveld. De laatste wedstrijd (15 oktober) hopen we het nog wel een keer thuis te proberen, want er wordt wel weer vis gevangen en voor de laatste pot komen we daar natuurlijk ook voor de Erwtensoep!

Al eerder dit seizoen hebben we het op de vijver in Norschoten geprobeerd en daar werd toen redelijk wat visjes gevangen, vooral klein spul. De voorspellers onder ons waren niet heel optimistisch voor vandaag. Toch kunnen de voorspelling haast niet zo slecht zijn of die fanatieke vissers halen toch de stok uit het foudraal. Vandaag ook weer met een gezellige koppel mensen aan de waterkant. Bijna onmiddellijk na het startsignaal doken hier en daar de dobbers onder en werd er vis geland. Martijn van Omme op kopstek ving zelfs al een mooie schubkarper in het eerste uur van de wedstrijd. Toch bleek vandaag de loting behoorlijk veel uit te maken. Vrijwel alle vissers die aan de linkerkant van het parcours hadden geloot, hadden behoorlijk moeite om een visje te verleiden. Vissers zoals Dick Brehen, Cees van der Oest, Mark de Wilde en Ben van Leeuwen deden waarschijnlijk beter hun best als hun vangst doet vermoeden…

Mark de Wilde en Cees van der Oest probeerden een karper samen te landen, maar zelfs door twee tuigjes tegelijk liet deze vis zich niet bedwingen. De winnaars kwamen vandaag dus van de rechterhelft. “Je hebt lekker zitten tikken, ouwe”, hoorde Henk Oskam zijn privéchauffeur zeggen toen zijn net boven water kwam. En dat was waar; zelfs zonder echte dikke bonusvissen liet Henk weer zien wat hij kan. Een mooi netje voorn en bliek bezorgde hem de derde plaats(2330gr). Martijn van Omme had zijn karper helemaal nodig om tweede te worden(2540gr). De vier karpers die hij verspeelde zullen we het maar niet over hebben, soms moet je een ander een keer laten winnen! Die ander was vandaag niemand anders dan Dick van Reenen die naast wat voorn een mooie spiegelkarper wist te landen en in de allerlaatste minuut gleed er nog een knots van een winde in zijn net (2970gr). Natuurlijk zeggen we het er niet bij dat hij het zich haast niet meer kon herinneren dat hij eerste werd, want dit was natuurlijk di(c)k verdiend! Deze heren kunnen hun tegoedbon inruilen voor een lekker stukje vlees bij onze sponsor slagerij ’t Pleintje. Met zo’n prijs legt het thuis ook wat makkelijker uit dat je ‘alweer’ ga vissen!

Bij de jeugd visten helaas maar twee deelnemers mee, maar zij visten alsof er wel honderd concurrenten waren. Richard van Reenen ving verschillende voorntjes en z’n opa mocht hem zelfs nog helpen met scheppen van een mooie bliek. Hij werd tweede doordat Rien Schut, die fier aan de leiding gaat in het jeugdklassement, niet alleen voorn ving, maar ook een mooie karper. Met 1220gram werd hij eerste en op dit gewicht waren zelfs een aantal senioren jaloers, zoals Coen bij de prijsuitreiking ironisch opmerkte! Maar goed dat vissers zo sportief zijn, anders kwamen deze heren nooit meer! De jeugdvissers konden met een tegoedbon van sponsor Zoo&zo naar huis.

Met nog twee wedstrijden te gaan nadert de competitie alweer zijn einde. Bij de jeugd kunnen niet zo heel veel gekke dingen gebeuren in het klassement. Bij de senioren kruisen regerend kampioen Coen de Wilde en Henk van Reenen met een paar punten voorsprong, de degens om de eerste plaats