Visserslatijn 16-07-2016

16 juli 2016, Arkervaart, Nijkerk

Tussen het dorp met de mooiste kerktoren van Nederland en het tot de Randmeren behorende Nijkerkernauw ligt een prachtige vaart: de Arkervaart. Een vaart die vroeger is ontstaan door een beek uit te diepen en geschikt te maken voor scheepvaart. Een paar vrachtschepen brengen door dit water hun lading in de haven van Nijkerk.

Op deze zaterdagmorgen wordt dit prachtige wedstrijdparcours gedeeltelijk bezet door de Harskampse hengelsportvereniging. Enkele keren hebben we de afgelopen jaren al gevist op dit water. De waterdiepte wijzigt op ca 10 meter uit de kant redelijk sterk, doordat daar een soort vaargeul ontstaan is, waar de vrachtschepen door kunnen varen. Dicht bij de kant komt wat meer begroeiing waardoor je nog wel eens de hele aarde aan het haakje kunt hebben.

Deze zaterdagmorgen begonnen we al goed; er was één langslaper die, waarschijnlijk dromend over netten vol dikke vis, veel te laat kwam. Zo vriendelijk als vissers onderling kunnen zijn, kreeg hij toch nog een stekje en zo kon hij toch laten zien of hij wakker was…

De berichten over de vangst was niet best en dat bleek ook deze morgen te kloppen: kleine voorntjes, baarsjes en een enkel bleitje. Het grootste gedeelte van de vangst bestond vandaag echter uit grondeltjes. Tot vervelens toe… Blijkbaar gedijt dit beestje best in de Lage Landen, want de eerste waarneming komt uit 2007 en nu is het bij zulke wedstrijden in eens de hoofmoot. Dit kleine visje kan meerdere keren per jaar paaien, daar moet de voorn en brasem maar eens een voorbeeld aan gaan nemen! Terwijl op de Arkervaart enkele jaren geleden 10 tot 15 kg aan vis moest gevangen worden om bij de top 3 te horen, was nu 17 ons al de hoofdprijs. Henk Roskam viste op kop iedereen voorbij met een redelijk aantal visjes, vooral voorntjes. “Kopplaats hè, en dan moet je het wel waar maken”, dat was de toelichting die deze ervaren man erbij gaf. En hij maakte het waar, waardoor hij met een tas met voer van Zoo&Zo weer richting Ede ging. Al leek het niet op de genoemde droom, toch was Henk van Reenen aardig uitgeslapen blijkbaar, want met 1190 gram met voorntjes, grondels en een mooie winde werd hij tweede. De derde plaats was vandaag voor Martijn van Omme die helemaal in het grondelvissen op ging. Coen de Wilde was zo uitgekookt dat hij precies zo weinig ving dat hij vierde werd en er met de andere dagprijs vandoor ging. Waarschijnlijk vinden Mark de Wilde en Cees van der Oest het helemaal niet erg als we hun vangst hier niet vermelden.

Dit was al weer de laatste wedstrijd voor de vakantie. Na de tussenstop hopen we op 20 augustus weer een potje te vissen. Voor senioren en junioren is er dan een wedstrijd, locatie kan nog wijzigen i.v.m. slechte vangst op de Rosfles. Zorg er in ieder geval dat jullie om 7.00u present zijn.

Tot dan!