Visserslatijn 02-07-2016

2 juli 2016, Breukelen,

Onze trouwe hoofdsponsor voor de wedstrijden in Breukelen, Heiwegen Hengelsport uit Otterlo stelde ons ook dit jaar weer in de gelegenheid om twee bootwedstrijden te plannen in ons wedstrijdschema.

Zoals onze trouwe lezers en vissers natuurlijk allang weten is het vissen in het prachtige gebied achter de Loosdrechtse Plassen tussen de vele eilandjes elke keer weer een belevenis waar we vroeg voor ons bed uitkomen. Ook op deze eerste zaterdag in juli waren we weer rond zeven uur aanwezig bij ‘De eerste aanleg” om een bootje te bemachtigen. Na een lekker bakje koffie starten we de motoren om een mooi visstekje te vinden in het uitgestrekte gebied. Dick Brehen mocht met zijn motorloze sloepje meeliften met fam. De Wilde.

Buienradar en weersites waren al door velen geraadpleegd; het kon zoals we deze week al gewend waren weer alle kanten op. Niets zo veranderlijk als het weer… Dat bleek deze morgen ook wel weer. Op hagel na hadden we wel bijna alles; regen, zon, wind en om twaalf uur zelfs twee heftige klappen onweer. Gelukkig was dat maar een kort buitje maar wel een heftige. Tien minuten keiharde regen en wind en in dat buitje kostte dat Ben van Leeuwen en Henk van Reenen een hengeldeel en we zagen later nog vissers een weggewaaide paraplu zoeken.

O ja, nu nog wat over de vangst. De verwachtingen waren hoog na de wedstrijd in mei j.l., toen we voor ons doen een geweldige vangst hadden. We probeerden natuurlijk Cees van der Oest zijn geheimen te ontfutselen, want die kon daar vissen zeg! Maar deze dag leek daar niet op. De meesten moesten het met kleine visjes doen. Een enkel brasempje hier en daar en onze echte brasemman Ben van Leeuwen had daar ook moeite om een netje brasem bij elkaar te vangen. Toch bleek hij nog ca 2,5 kg ter weging aan te kunnen bieden en zijn koppelmaat Henk van Norden deed het zelfs nog iets beter, waardoor ze het derde koppel werden. Mark en Coen de Wilde vingen nog aardig vis, hoewel Mark zijn vader het meeste werk liet doen, waren ze samen goed voor bijna 6kg. Dick van Reenen deed het (voor zijn doen ; ) ) goed, met dik 4 kg werd hij tweede individueel en de junior versie Van Reenen maakte het laatste uur weer veel goed door een aantal brasems te landen, waardoor vader en zoon Henk van Reenen dit keer met ruim 11kg deze koppelwedstrijd wonnen. Natuurlijk wil iedereen weten wat die topper van de vorige keer (Cees) ving, maar in verband met de veiligheid van de schrijver is dat niet handig om hier te vermelden.

Na aankomst in het haventje checkten we of de snelheid van de bediening van het cafetaria wat vooruitgang had geboekt en wachten we heel lang op het winnende koppel die met een nagenoeg lege accu van hun elektromotortje tegen de wind probeerde de kust te bereiken…