Visserslatijn 1 april 2023, Eem te Baarn

Dinsdag, 4 april 2023

Op deze eerste zaterdag van april is de aftrap van de witviscompetitie 2023 bedacht. Nog maar amper licht, maar toch proberen de zeven vissers deze ochtend een parkeerplaatsje te bemachtigen in Baarn, wat vandaag niet echt meevalt. Uiteindelijk vinden we toch allemaal een gaatje voor ons vervoermiddel en kunnen we onder de grijze hemel richting de prachtig rivier de Eem.

Coen zorgt dat de stekken worden uitgezet en na een warm welkom ook voor Henk van de Zande, die voor het eerst in ons midden is, worden de steknummers geloot. Het klaarzetten van alle visspullen kan zowaar nog droog gebeuren, maar daarna lijkt er geen eind meer te komen aan de stroom van druppels uit die grijze lucht. Gelukkig had niemand anders verwacht en dus voorbereid met paraplu of regenpak..

Deze wedstrijd was de hengelkeuze vrij, wat een aantal feedervissers opleverde. Zoals verwacht pakte Mark en Coen de Wilde de feeder om vooral de grote brasem te vangen. Ook Henk van de Zande en Martijn van Omme pakte de werphengel. Al snel bleek dat er vandaag een heftige stroming stond, waardoor vooral het vissen met de vaste hengel best lastig was. De vis aasde niet heel gretig, waardoor vooral de stille aanbieding van wat maden of pinkies vis opleverde. Dat was ook terug te zien in de vangst. Vader en zoon De Wilde vingen met de feeder behoorlijke brasems, voorn en winde. Zij bleken vandaag ook niet te verslaan, klasse! Met de vaste stok, zonder dat de onderlijn door bodemlood op de bodem bleef, was er bijna geen vis te vangen. De zinkende montage zoals Henk van Reenen toepaste met voerkorfje op de vaste stok, leverde nog wel vis op. Al verspeelde hij verschillende forse brasems (misschien toch nog wat oefenen?), toch wist hij nog ruim 9kg te vangen, goed voor een derde plaats. De andere vissers moesten het met een enkel visje doen of met niets. De prijzen (paas-pakketten) gingen naar de top drie: 1e Coen met 17880gram, 2e Mark met 11850gram en 3e Henk met 9295gram. Gerrit Donker en Evertjan Huttinga deden de nabeschouwing samen met de beide Henken in de Mac onder het genot van een McFlurry, dat neemt niemand ze af!

Over twee weken hopen we de eerste koppel(boot)wedstrijd in Breukelen te vissen. Zin om mee te doen? Geef je dan maar snel op

.