Zaterdag 19 september 2020, Tjonger Schoterzijl

Maandag, 28 september 2020

Op de grens van Overijssel en Friesland bij Bantega stroomt een mooi watertje: de Tjonger of Kuinder. Het volk wat daar woont kun je nog net verstaan, tenzij ze fries gaan praten natuurlijk, maar bij de campinggasten, waar we het deze ochtend in een wedstrijdje tegen opnamen zitten nog meer talen. Of ze ons Veluws konden volgen weten we niet, maar ze lachten wel om ons!

In het cafeetje ’t Sluisje, wat tegen het dijkje aan is gebouwd, werd onder het genot van een kopje koffie met Friese koek de loting verricht. De gebroeders Donker zwaaiden de scepter weer deze dag en dat kun je best wel aan ze over laten. Nadat iedereen zijn plekje had opgezocht visten we van 8:00u tot 12:30u een heel matige wedstrijd. De strijd tussen ’t Sluisje en HSV de Goudwinde was al twee jaar in het voordeel van de Harskampers beslist, maar nu kwam de wisselbeker toch echt in gevaar! Op een enkel brasempje na, werden er alleen maar minivisjes uit het water gehaald. Iedereen had vis, zelfs Erwin Donker had er 3 en dat zegt nogal wat ; )

Tijdens het wegen bleek dat de Friezen het podium gingen vullen: Siem met ca 3 kg kleine voorntjes en bliekjes (maar liefst 174stuks) werd eerste, Anton en dochter Jolanda resp. tweede en derde. Zij gingen met een heerlijk beetje vlees naar huis.

De afsluiting was perfect verzorgd: de kolen op de barbecue waren al roodgloeiend, het vlees lag klaar en de salades wachten uitnodigend, toen we terugkwamen. Pieter, de kok van ’t Sluisje had goed zijn best gedaan en we lieten het ons goed smaken. Uiteraard werd het vlees afgeblust met wat drank en onder het motto “nog eentje dan” landen er nog verschillende bierdopjes in de afvalbak. Ter afsluiting gaven we de wisselbeker een mooie plek in het café met de verzekering dat hij hier maximaal één jaar zou staan, en namen er nog eentje.

Bijzondere gebroeders Donker, hartelijk dank voor de gezellige en donkersgoed geregelde dag!