Visserslatijn 8 juni 2019, Dagje Schoterzijl, vissen in de Tjonger

Woensdag, 12 juni 2019

8 juni 2019 Dagje Schoterzijl, vissen in de Tjonger Er zijn van die dingen, die bevallen zo goed dat je ’t beslist moet herhalen. Vorig jaar op uitnodiging van familie Donker een prachtig dagje gehad in Schoterzijl. Uiteraard kwam op die dag de roep al om dit vaker te doen. En ja, met zo’n cluppie als de onze gaat dat dan natuurlijk weer gebeuren.

Rond kwart over zeven was iedereen paraat in café ’t Sluisje om onder het genot van een bakje koffie met Friese koek een plekje te loten. De gebroeders Hans en Erwin Donker vertelde erbij dat ongeveer alles was toegestaan met een knipoog uiteraard.
Gevist moest worden met één vaste hengel en ongeveer alles wat zwemmen kan telt. En de prijzen gingen vandaag volgens dit komische stelletje naar de nummers 1, 3 en 5.

De locatie was anders als het voorgaande jaar (Heloma Vaart), want vandaag was de Kuinder of Tjonger de plaats van het strijdtoneel. Het mooie riviertje heeft een mooie visstand, meter of 20 breed maximaal en met anderhalve meter diepte houd het wel ongeveer op. Klokslag acht uur starten we het potje wat vooral een gevecht werd met de natuurelementen! Mega, het leek wel
een zee met die golven, de krachtige wind liet de hengels buigen (en sommige barsten). De paraplu’s overleefden het ook niet allemaal. De regen viel gelukkig mee, ongeveer even weinig
 als de gevangen vis. De kans is groot dat het aanbieden van het aas met deze omstandigheden
de vangsten niet bevorderden. Toch ving bijna iedereen vis, er waren niet veel nullen onder de
 ca twintig aanwezige vissers. Na het wegen van de vangst gingen we snel richting het Sluisje waar
 de gebroeders een paar geslachte beesten hadden neergezet om op de barbecue te roosteren.

Gelukkig konden we in de loods van fam. Bos terecht, want anders was het vlees toch wat te sappig geworden, want het bleef niet echt droog! Na een hapje en een drankje, en nog één, en nog één enz. werd de uitslag bekend gemaakt. Ook dit jaar moesten de friezen het afleggen tegen de Harskampers, maar dat kon de pret niet drukken. De geweldige vleesschotels (uit Harskamp) gingen naar Siem die met 850gram op de 5e plaats eindigde, naar Martijn van Omme die met een behoorlijke brasem en wat kleine pos en baars 3e werd (1225 gram) en de winnaar werd vandaag Henk van Reenen met 3430 gram, die Coen de wilde maar net voorbleef. De prijzen waren dit keer zwaarder dan de vangst.

De gebroeders Donker werden hartelijk dank gezegd en uiteraard kregen ze nog een tegoed voor een lekker hapje! Ondertussen weten wij waar de naam Donkersgoed vandaan komt ; )

Gerrit, Erwin en Hans Donker, nogmaals hartelijk dank!