Visserslatijn 20-08-2016

20 augustus 2016, Kraatsvijver in Ede

Sommige dingen kijk je lang naar uit en zijn helaas zo weer om, dat geld zeker voor de vakantie. Heerlijk om even te ontspannen en het werk of school even uit de gedachten te bannen. Maar de tijd vliegt, zeker als het wat op vakantie lijkt. Traditiegetrouw houden we ook even een zomerstop in ons wedstrijdschema, maar dat was ook zo weer voorbij. Op deze zaterdagmorgen zouden we volgens de planning een thuiswedstrijd vissen, maar door de wedstrijdcommissie was een alternatief water gevonden in verband met de slechte vangsten dit jaar. Bij onze buren uit Ede konden we vandaag terecht om onze netten te vullen.

De Kraatsvijver in Ede was vandaag het wedstrijdwater en deze morgen waren er 14 gewapende vissers die het strijdtoneel ingingen. De vijver ligt met een bijzondere vorm met twee brede kommen en wat smalle verbindingsstukken ingeklemd tussen de zeeheldenbuurt en de Proosdijerveldweg. Het water heeft een geringe diepte en een (als je er van houd) prachtig eendenbestand. De berichten die we via de tamtam binnenkregen over de visstand was dat er redelijk wat kleine vis gevangen kon worden, maar dat het vooral bekend staat om het grote karperbestand. Begrijpelijk dat dan ook verschillende vissers voor een voor ons niet gebruikelijke aanpak kozen om gericht op de karper te vissen. Vooral de heren van de Zwarte Schapen uit Ede, die van de hoed en de rand weten, visten karper gericht. Ben van Leeuwen is natuurlijk ook zo iemand en zelfs Henk van Reenen die altijd vooral voor veel visjes lijkt te gaan, viste vandaag zelfs een tijdje met de boilie om karper te verleiden. Voor de meeste vissers bleek de karper vandaag echter onvangbaar. Op het stuk vijver dat dicht bij de rijksweg ligt, bleek wel voldoende hongerige karper te zwemmen. Henk Oskam zat daar op één van de prachtige visstekken te doen waar hij voor kwam. Met 16/00 lijn, mais op de haak karper vangen! 2 prachtige exemplaren en een klein voorntje die samen meer als 5 kg wogen won hij deze wedstrijd. Dick Brehen wist ook nog een karpertje te vangen. Cees van der Oest zat ook lekker te vissen. De enen na de andere vis verdween in zijn leefnet.
Zijn vangst met een gewicht van 3060gr bestond vooral uit bliek en voorn. Ondanks dat hij wel een stuk of 4 karpers verspeelde werd hij toch tweede. Henk van Norden haakte ook verschillende karpers, maar het enige wat hij er aan overhield was schade aan het materiaal. Blijkbaar moeten de Harskampers nog een keer les krijgen in het karperen daar van onze ZwarteSchaap-visvrienden! Dick van Reenen wist vandaag de derde plaats in te nemen met 1280 gram. Van sommige vissers moet je niks over hun vangst willen zeggen, zoals bijvoorbeeld van ons nieuwe lid Evertjan Huttinga, we zijn trots op nieuwe leden die mee komen vissen. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer mensen die dat graag willen, hartelijk welkom!

Heel blij waren we natuurlijk dat de jeugd zich ook weer liet zien aan de waterkant. Rien Schut ving enkele mooie blieken en een aantal voorns wat goed was voor de eerste plaats (670gram). Het erepodium werd verder gevuld met Richard van Reenen die tweede werd met 210gram en Lucas Janssen en Jorian Versteeg deelden de derde plaats met ieder 100 gram voorn. Iedereen ving vandaag vis en dat is weleens anders geweest…

Prijzen werden vandaag mede mogelijk gemaakt door Zoo&Zo, waarvoor onze hartelijke dank!