Bezoek karperdokter 6 mei 2020

Dinsdag, 12 mei 2020

Deze week hebben we bij de Rosfles bezoek gehad van Mark Breedveld, de karperdokter. In bijlage het verslag van de bevindingen. Eén brasem en een spiegelkarper zijn onderzocht.

De vissen zijn gezond, hij was er erg goed over te spreken, vooral ook dat er geen trichodina werd geconstateerd, wat een standaardparasiet lijkt te zijn in zulke vijvers. De sterfte kan (vooral in het voorjaar) te maken hebben met de bacteriele huishouding van de uitgezette vis t.o.v. het oude bestand en evt stress. We hebben veel vissen zien zwemmen en ze maakten een goede indruk.

Bij gekke dingen, ingevallen koppen of vissen die er slecht uitzien nemen we contact met hem op. Graag foto’s van dode vissen maken, zodat we er een beeld bij hebben.

De meest belangrijke waterwaarden waren goed, alleen de hardheid is erg laag. Krijten zou een optie zijn (niet zoals vroeger een paar zakjes) maar in februari een paar ton!! Uitvaren over de vijver. Als bestuur moeten we daar even over buigen en een besluit nemen. Overigens is dit geen waterwaarde waar vissen ziek van worden.