Visserslatijn 11 september 2021, Schoterzijl

Maandag, 27 september 2021

Vroeg uit bed en richting Friesland voor een beetje vis en heerlijk vlees. Vandaag vissen we op uitnodiging van familie Donker de jaarlijkse wedstrijd Harskamp-Friesland. Met een aantal deelnemers van onze club reizen we dus af naar Bantega om tegen onze collega’s van ’t Sluisje Schoterzijl te vissen. Om kwart over zeven worden we enthousiast ontvangen bij het cafeetje om daar onder het genot van een kopje koffie met Friese koek onze steknummers te loten. Uiteraard hadden we de wisselbeker in laten graveren en de speculaties over de plaats van de beker het komend jaar waren niet van lucht. De friezen zijn overtuigd dat zij deze dag gaan winnen en de Harskampers hebben natuurlijk ook het idee dat zij de beker mee naar de Veluwe gaan nemen. Vanaf dit jaar gaat de beker naar het beste team, dus de ploeg met de minste punten. We gaan het zien wie de grootspraak waar maakt vandaag!

Aan de oever van de Tjonger een kilometer verderop maken we onze spullen klaar en Hans Donker vindt dat de voorbereiding om 8.00u lang zat geduurd heeft en toetert dus voor de aftrap. Al heel snel vangen we kleine vis, veel voorn, wat baars en enkele alvers. De grootste kunst is toch weer om de aanwezige brasems te verleiden. Hier en daar vergiste een mooie platte zich, maar erg veel brasem kwam vandaag niet boven. Wel veel kleine vis, Siem Vos en Henk van Reenen passeren met gemak de 100 vissen, maar beide vingen geen dikke vissen. Ook Harskamps jong talent Rutger van Reenen, die als onze mascotte mee mocht, ving ca 60 vissen en versloeg daarmee verschillende senioren. Heerlijk!

Om 13.00u kunnen we de vangst bekijken en wegen. Gerrit Donker op kopplaats viste de meeste dikke vissen binnen en kon een 1 noteren (5235gr), Mark de Wilde werd tweede met ook wat brasem (4355gr) en Henk van Reenen maakte met een vracht kleine vis het podium vol (3345gram). De eerste drie Harskampers, dat wordt wat lastig voor de Friezen. De complete uitslag van de wedstrijd en het bekendmaken van het winnend team moest natuurlijk even wachten. Eerst wat eten en drinken. Een heerlijke barbecue wachtte ons al op bij terugkomst bij ’t Sluisje. Onder andere een kratje bier en een half varken sneuvelde uiteraard, maar daar hadden de gebroeders Donker al wel op gerekend. Nog nagenietend van het heerlijke vlees kwam Hans met de uitslag. De friezen hadden allerlei rekenmethodes geprobeerd om de wisselbeker in Schoterzijl te houden, maar helaas, Gerrit Donker mag komend jaar voor HSV De Goudwinde de beker liefkozen. Drie vissers konden ook nog met een geweldig vleespakket naar huis. Dit soort dingen kun je wel overlaten aan de gebroeders Donker. Hartelijk dank!